Nancy en Esther zitten nog in de euforie. Gisteren hebben ze hun diploma verpleegkundig- en persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen opgehaald. Samen met de hartverwarmende reacties van collega’s werd dit een klein feestje. Nancy en Esther werkten allebei al jaren als contactverzorgenden bij Archipel Kwadraat. Toch besloten ze twee jaar geleden om één dag in de week naar school te gaan. Waarom?
Bij Kwadraat wonen cliënten met het syndroom van Korsakov en Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Omdat deze aandoeningen een diepgaand effect hebben op het leven van cliënten is, naast goede fysieke zorg ook het bevorderen van welzijn belangrijk voor hun gezondheid, herstelproces en levenskwaliteit. Want ‘wel zijn’ en ‘wel bevinden’ ondersteunen de fysieke, emotionele en sociale aspecten van hun leven. Esther: “Dat is precies de reden waarom wij voor deze opleiding hebben gekozen. We zochten verdieping in verpleegkundige zorg maar in verband met onze doelgroep wilden we vooral meer kennis over persoonlijke begeleiding en welzijn.”
Eén opleiding: twee diploma’s
Nancy en Esther kwamen terecht bij de combi-opleiding MBO-Verpleegkundige/Maatschappelijke Zorg bij Gilde Opleidingen in Venray. Nancy: “Tijdens deze opleiding haal je twee diploma’s: Twee diploma`s: Verpleegkundige en Persoonlijk begeleider specialistische doelgroepen. Deze vierjarige BBL-opleiding mochten we in het derde jaar beginnen vanwege onze ervaring in de zorg. Het accent ligt bij het observeren waar bepaald gedrag vandaan komt. Dat kan een fysieke maar ook een mentale oorzaak hebben. Daarom is de combinatie in deze opleiding zo essentieel.”
Welzijn is breed. Soms gaat het over een klein moment van aandacht
“We gingen op donderdag samen naar school en dat hebben we allebei als zeer waardevol ervaren”, meent Esther. “Een rustmoment in de week waarin je kunt reflecteren: waar zijn we mee bezig en waar staan we? Of de stof moeilijk was? Mwah, inhoudelijk viel dat wel mee. De meeste opdrachten in het derde jaar waren een voorbereiding op het examen. Die opdrachten werden binnen Archipel beoordeeld maar ook door de opleiding zelf. We moesten wel even wennen aan de digitale wereld waarin je je weg moet vinden en het weer ‘in de schoolbanken’ zitten.”
Over de zin van het leven
Esther: “Toen ik met de opleiding begon, dacht ik bij welzijn aan activiteiten organiseren. Maar welzijn is veel breder, welzijn is alles. Hoe zit je in je vel, wat heb je nodig om een fijne dag te hebben, wat is de zin van het leven, dat soort dingen. En dan kijken wat specifiek bij een bepaalde client past. Soms gaat het over een klein moment van aandacht. We denken vaak veel te groot.” Nancy: “Ik zou deze opleiding zeker aanraden bij collega’s van Archipel. Met name het stuk welzijn was leerzaam. Het zou wel mooi zijn als deze opleiding wat meer in de buurt gegeven zou worden. Hoewel, die autoritjes van en naar Venray waren heel zinvol.”