Als je in een Gasterij werkt, zul je 10.000 stappen per dag vast halen?
Zeker, wel meer denk ik. De Gasterij is open van half 8 in de ochtend tot half 10 in de avond. Op een dag zijn er twee drukke eetmomenten: de lunch en het avondeten. Dan komen er zo’n 70 bewoners eten, gasten van buiten en bezoekers van de dagbesteding. Sommigen eten warm, anderen een boterham. We hebben koks die koken, wij dekken de tafels, serveren maaltijden uit en halen ook weer alles op. Tussen de maaltijden door schenken we koffie, thee en fris, verzorgen lunches in de vergaderzaal, we maken broodjes en salades, zorgen dat alles bijgevuld is en netjes blijft. Een van de voordelen als je hier werkt: je hoeft niet meer naar de sportschool.”
Je was kapster. Vanwaar de overstap naar de horeca?
“Op een gegeven moment wilde ik meer regelmaat en het leek me leuk om met vaste collega’s te werken. Ik werk hier nu drie jaar en ik vind het hartstikke leuk. De sfeer in ons team is fijn en het onderling contact goed. We hebben gezellige uitjes, het personeelsfeest bij Archipel is altijd groots en mooi opgezet. Het werk en het contact met bezoekers is heel dankbaar. Als ik zelf oud en kwetsbaar ben, hoop ik dat er mensen zijn die ook goed voor mij zullen zorgen. Die begripvol zijn en zich kunnen inleven in mijn situatie.”
Heb je bijscholing gehad en trainingen gevolgd?
“Thuis heb ik geoefend om met borden en dienbladen te lopen. Verder heb ik een Gastvrijheidstraining gevolgd zodat je goed weet hoe je met mensen om moet gaan. Heel belangrijk in een dienstverlenend beroep. Verder heb ik een HACCP-, een Sociale Hygiëne- en een Bhv-cursus gevolgd. Net als een training Omgaan met agressie. Gelukkig heb ik die laatste nog niet nodig gehad. Archipel stimuleert het om je te blijven ontwikkelen en groeien. Het levend bewijs daarvan zit trouwens hieraan tafel; ik word binnenkort Gastvrijheidscoach bij Archipel.”
Geïnteresseerd?
Bekijk onze vacatures of neem deel aan onze Meet & Match om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.