Als íemand een zorghart heeft, is het contactverzorgende Ellen wel. Met 38 jaar zorg op de teller, maakte ze menig verandering in de zorg mee en zag cliënten komen en gaan. Ook ontwikkelde ze een voorkeur voor imperfectie nu de kleurige Gasterij van Dommelhoef niet meer voldoet aan eisen van deze tijd. Wat niet veranderde in al die jaren is haar liefde voor de revalidatiezorg: “Het is en blijft een prachtig vak en Archipel is een goede werkgever. Anders zou ik hier niet meer werken.”
Orthopedische revalidatie
Ellen: “De afdelingen waar ik werk, zijn gericht op orthopedische revalidatie. Hier verzorgen we cliënten tussen de 21 en 100+ jaar oud met diverse ziektebeelden. Mensen blijven tegenwoordig langer thuis wonen en als ze dan bij ons komen, is de zorg complexer. Vroeger had je alleen ’t heupje’ zoals wij dat noemden. Nu heb je naast breuken ook ziektes als COPD, diabetes, hart- en vaatziektes. Of mensen met cognitieve problemen als gevolg van dementie. Wanneer deze mensen iets breken, zullen ze ook gerevalideerd worden. Als je hier werkt moet je flexibel zijn en tegen hectiek kunnen. Stel, je hebt een minimale personeelsbezetting en er komen op een dag twee nieuwe cliënten waar je tijd voor moet inruimen. Kan nèt, maar dan komt er ook een spoedopname via de geriatrische revalidatiezorg (GRZ) binnen. Dan moet je stressbestendig zijn, kunnen plannen, schakelen en situaties overzien.”
"Als je hier werkt moet je flexibel zijn en tegen hectiek kunnen."
“Ik vind het heerlijk om met zorgcollega’s te werken maar ook het werken in een multidisciplinair team is boeiend. Samen werken we aan een effectief revalidatietraject, vanaf het moment dat een cliënt wakker wordt tot het moment dat hij gaat slapen. Stimuleren en motiveren: wat kan een cliënt zelf en waar is hulp bij nodig? Echt maatwerk dat in het teken van therapie staat. Maar daarbij vergeten we niet dat mensen die hier opgenomen zijn, vrijwel allemaal een trauma achter de rug hebben. Iemand valt thuis uit bed en wordt pas drie dagen later gevonden bijvoorbeeld. Dat gegeven hou je altijd in je achterhoofd. Een cliënt is meer dan alleen zijn ziekte of beperking.”
Spreekbuis
“Als contactverzorgende ben ik de spreekbuis van cliënten, de zogenaamde spin in het web. Want naast contact met behandelaren heb ik ook contact met familieleden. Die moet je blijven informeren. Wat ik zeg: communicatie is erg belangrijk in dit vak. Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Ik zit in een geweldig team met een mooie mix van jonge en oudere collega’s. Een goede balans tussen ervaring en recente verpleegtechnische kennis. Samen staan we sterk. Trouwens niet alleen op de werkvloer maar ook daarbuiten. We organiseren best veel. Tijdens het laatste teamuitje zijn we naar een trampolinepark geweest. En maar springen: h-i-l-a-r-i-s-c-h!”
Geïnteresseerd?
Bekijk onze vacatures of neem deel aan onze Meet & Match om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.